tisdag 22 december 2009

Midvinterblot

Måndag afton och så även vinterns mörkaste dag.
Utrustade med ved och några offergåvor gav vi oss upp på
den gamla heliga offerplatsen högt upp på berget.
Jag offrade lite av min hund. Hon har icke längre någon svans att tala om.
Det offrades vitlök o tamponger indränkta i Gammeldansk. En bit katt och lite knäckebröd med sylta på. Nöjda gick vi sedan hemåt i mörkret. Nu går det så sakteliga mot ljusare tider o vitlöken kommer växa bra nästa säsong. Svansen kanske också tar fart när det
knoppas.

4 kommentarer:

  1. Åh vad poetiskt! När kunde man senast läsa om vitlök, tamponger och Gammeldansk i samma strof? Katt, knäckebröd och sylta - jag får gåshud vad vackert!

    Låter verkligen ultramysigt att sitta så där ute på offerplatsen (är det uppe vid lejonet?) och elda mitt i vintern. Själv har jag midvinterbadat helt allena i bassängen på Forsgrénska.

    SvaraRadera
  2. kan man ana en ande som sitter i elden?

    SvaraRadera
  3. God jul Johanna och Hedda och alla på Näs!

    SvaraRadera
  4. Hon har inte längre någon svans att tala om.....Hmhmhmhm.

    SvaraRadera